رسیدن به شادکامی کار سختی نیست به 6 توصیه در این خصوص توجه کنید.

* خوش بین باشید.

خوش بینی زندگی شما را دگرگون می کند. احساس رضایت بیشتر، آرامش بیشتر، فشارخون پایین تر، درد کمتر، سرماخوردگی کمتر و خواب بهتر حداقل فواید خوش بینی است.

به احساسات مثبت در طول روز واکنش نشان دهید و آن را بیشتر کنید. یک فکر مثبت، احساس خوشایند بعدی را به همراه می آورد. هرگز درباره خود کلی گویی نکنید (من هرگز نمی توانم رابطه مناسبی با دیگران داشته باشم) زود نتیجه نگیرید (من نمی توانم این کار را تمام کنم) و یا بدون دلیل فکر و خیال نکنید. هر کاری که افکار منفی را از ذهن شما پاک کند، مفید است.

* شجاع باشید.

به نوشته رویترز مطالعات نشان می دهد که بیشتر مردم به دلیل انجام ندادن کاری خود را سرزنش می کنند تا انجام آن. چرا؟ ما می توانیم با کنار زدن ترس و دل نگرانی به شجاعت بیشتری دست پیدا کنیم زیرا مشورت گرفتن از دیگران و تفکر درباره آن چه در تجربیات قبلی به دست آورده ایم می تواند بسیار کمک کننده باشد. وقتی در حال پیشرفت هستیم نباید راه را بر خود ببندیم. در واقع آن چه به میزان رضایت مندی ما از زندگی صدمه می زند با دفاع روانی شروع می شود.

نتیجه این می شود که گاهی اوقات داشتن دیدگاه بسیار منفی درباره کاری بسیار راحت تر از داشتن دیدگاه مثبت درباره آن است و نکته این جاست که بیشتر ما به مورد اول گرایش داریم. دانستن تاثیر افکار منفی مبالغه آمیز بر روح و روان می تواند باعث شود از شجاعت فاصله بگیریم. کمی شجاعت به دنبال خود احساس آسایش و آرامش به همراه می آورد.

* با خود مهربان باشید.

رفتار هر فرد با خودش چه مهربانانه و چه منتقدانه می تواند بر سطح رضایت مندی از زندگی، رفاه، خشنودی و توانایی کنار آمدن با مشکلات تاثیر چشمگیری داشته باشد. اگر خود انتقادگر قوی دارید یک لحظه تامل کنید، یک نفس عمیق بکشید، آرام بگیرید و سعی کنید روی جنبه های ایده آل زندگی خود متمرکز شوید. احساس کنید به ایده آلی که می خواهید بیش از هر زمان دیگر نزدیک شده اید.

* از حس بدبینی خود بهره برداری کنید.

بدبینی تدافعی، شرایط را با صرف انرژی ذهنی فراوان به سمت بدتر شدن سوق می دهد. اما این انرژی می تواند در رسیدن به اهداف بسیار کمک کننده باشد و مهارتی است که همه باید آن را فرابگیرند. یک وضعیت بغرنج و حساس را در نظر آورید و روی جزئیات آن متمرکز شوید مثلا اگر از صحبت در یک گردهمایی می ترسید، تصور کنید به هنگام رفتن به سوی سکو، برگه یادداشت از دست شما می افتد. آیا این وضعیت مضحک یا خنده دار است؟ آیا باعث کوچک شدن شما می شود؟ نه این طور نیست. با این طرز تفکر شما از احساس صرف به سمت واقعیت تغییر جهت می دهید و می توانید از افکار منفی که ذهن شما را آلوده کرده است، رهایی یابید.

* رسالت خود را بیابید.

کمتر کار کنید، کمتر درآمد کسب کنید، کمتر پس انداز کنید و در مقابل وقت بیشتری را با خانواده خود بگذرانید. اهداف خود را دنبال کنید اما به یاد داشته باشید اهداف برای ادامه سفر زندگی ضروری است و نه نتیجه گیری از آن.اگر فقط برای دریافت چک حقوق آخر ماه کار می کنید، سعی کنید راهی بیابید که رسالت و تعهد خود را مشخص کنید. فعالیتی که همه حواس و توان شما را به کار بیندازد و در آن موفق باشید. رانندگی، گوش دادن به موسیقی، نقاشی کردن و یا هر کار دیگری که دوست دارید. شادی یک جاده باریک نیست که فقط یک راه ورودی داشته باشد و یا قله نیست که مستقیم به سمت آن بروید. باید راه های متفاوتی را برای رسیدن به شادی انتخاب کنید. شرایط را فراهم کنید تا به سراغ شما بیاید.

* مانند انسان های شاد رفتار کنید.

نتایج مطالعات نشان می دهد که میزان شادی در ید اختیار ماست و این ما هستیم که با نحوه تفکر و رفتارمان آن را تغییر می دهیم.

راهکارهایی برای شاد زیستن و احساس خوشبختی وجود دارد که اگر در طول زمان آن ها را انجام دهید، می توانید از زندگی بیشتر لذت ببرید.

ابراز سپاسگزاری، پرورش حس خوش بینی، تجسم آینده ای که انتظارش را می کشید، اجتناب از تمرکز روی افعال و حرکات دیگران، مهربانی با دیگران بیش از همیشه، گذراندن اوقات فراغت با دوستان، حمایت و ابراز وفاداری نسبت به آنان، تلاش برای حل مشکلات و برآورده کردن راهکارها، نوشتن احساسات غم و اندوه و بازنگری دوباره در آن ها، انجام فعالیت های مورد علاقه، تنوع بخشدن به زندگی، داشتن اهداف معنادار در زندگی، روی آوردن به معنویات و پای بندی به مذهب و بالاخره ورزش کردن می تواند همه ما را به سوی زندگی بهتر و احساس شادمانی و رضایتمندی بیشتر سوق دهد.