تجارت جهانی در سیستان و بلوچستان با وجود شرایط مطلوب نیست علی اکبر رهدار با وجود شرایط و ویژگی های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان و نقش مهمی که این استان مرزی می تواند در تجارت منطقه ای و جهانی ایفا کند و به عنوان نقطه اتصال با تجارت جهانی مطرح شود،اما تاکنون به نحو مطلوبی از این ظرفیت ها استفاده نشده و این در حالی است که سیستان و بلوچستان با توجه به استعدادهایی که دارد، برای احیای جاده ابریشم نیز از موقعیت ویژه ای برخوردار است.در همین راستا رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: این استان با ٩۴ تعاونی مرزنشین، وجود منطقه آزاد چابهار و برخورداری از اسکله های شهید بهشتی و کلانتری و امکان پهلوگیری کشتی های غول پیکر در آینده ای نزدیک، از شرایط منحصر به فردی برای احیای جاده ابریشم برخوردار است.در هر حال استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن حدود هزار و ٢٠٠ کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان و حدود ٢٧٠ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان و دسترسی به آب های آزاد دنیا، دارای موقعیتی استثنایی بوده و همواره مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و میزبان هیئت های تجاری کشورهای مختلف منطقه است.وجود مناطق آزاد تجاری- صنعتی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری های تولیدی و خدماتی، امکان پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت بالا و راهیابی به آب های آزاد با نوار ساحلی طولانی در دریای عمان ازجمله ظرفیت های این استان است.وجود ۵ بازارچه در طول نوار مرزی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه؛ افغانستان و پاکستان، مرز میلک به عنوان مرز رسمی مبادلات تجاری با افغانستان ، برخورداری از شبکه های وسیع حمل و نقل دریایی، جاده ای، هوایی و راه آهن زاهدان- کویته پاکستان و شاهراه ترانزیت کالا از جنوب به شمال، مزیت هایی است که می تواند زمینه های همکاری با کشورهای همسایه را فراهم کند.رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به احیای جاده ابریشم گفت: این استان از ویژگی های منحصر به فردی برای احیای این جاده برخوردار است. «حسن پور» افزود: وجود کنسول گری های افغانستان و پاکستان و هندوستان در استان، طرح خط ریلی چابهار به میلک و همچنین وجود فرودگاه های بین المللی از قابلیت های ویژه ای است که می تواند در توسعه تجارت جهانی دراین منطقه بسیار موثر باشد. یکی از استادان رشته اقتصاد دانشگاه سیستان وبلوچستان نیز گفت: اعزام هیئت های تجاری استان به دیگر استان ها و کشورها برای آشنایی و بازاریابی بسیار موثر است که خوشبختانه فعالیت های خوبی صورت گرفته است واین فعالیت ها باید استمرار یابد.«شهرکی» توسعه زیرساخت ها به ویژه در بخش حمل ونقل را بسیار موثر و حیاتی دانست و اظهار داشت:توسعه راه آهن برای حمل ونقل کالا می تواند در این زمینه حرف اول را بزند .یکی دیگر از استادان دانشگاه گفت: برای توسعه تجارت بین کشورهای همسایه می توان به گزینه هایی روی آورد که استقبال طرفین را به دنبال داشته باشدکه یکی از آن ها استفاده از پول های رایج کشورهاست. دکتر«کریم»افزود:بدین منظور برای مبادلات کالا با هر کشوری،می توان از پول رایج آن کشور استفاده کرد.طی سال گذشته بیش از٢٧٨هزارتن کالااز سیستان و بلوچستان ترانزیت شده است.به گزارش روابط عمومی سازمان بازرگانی استان، این میزان کالا به ارزش ٩٠٢میلیون و٣۴١هزار و٩٣٣دلار ازگمرکات میرجاوه، چابهار و میلک ترانزیت شده است که نشان از توانمندی منطقه در بخش توسعه صادرات دارد.یکی از فعالان اقتصادی و از اعضای تعاونی مرزنشینان هم گفت:شرکت های تعاونی مرزنشینان استان می توانند در زمینه صادرات و واردات فعالیت های زیادی انجام دهند.«براهویی» افزود:در بحث واردات حتما نباید واردات صرف صورت بگیرد بلکه واردات می تواند برای صادرات به بازارهای هدف دیگری انجام شود که این موضوع نیازمند حمایت های مالی و معنوی دولت است.از سوی دیگر ورود گاز به سیستان وبلوچستان در آینده نزدیک می تواند این استان را صاحب موقعیتی جدید کند که دستاوردهای زیادی را به ویژه در بازارهای هند و پاکستان به همراه داشته باشد.به هرحال اشتراکات فرهنگی،زبان،لهجه،قومیت،مسائل اقتصادی،سیاسی و اجتماعی موجبات تحکیم روابط تجاری این استان با کشورهای همسایه را فراهم می کند و با توجه به شرایط ویژه سیستان وبلوچستان برای قرارگرفتن درمسیر اصلی تجاری،اقتصادی منطقه،باید تلاش های بیشتری صورت گیرد تا بتوان از این قابلیت ها به نحواحسن استفاده کرد و برای توسعه پایدار و رفع محرومیت ها قدم های مثبتی برداشت و در کنار آن امنیت بیشتری را به منطقه هدیه کرد.