نقش رنگ در غذای کودکان

 

تحقیقات متخصصان تغذیه نشان می دهد مواد شیمیایی گیاهی که تظاهررنگهای گوناگون درسبزی ها ومیوه های مختلف را موجب می شوند,اث سودمند وچشمگیری برسلامت انسان دارند.رنگ های درخشان میوه هاوسبزی ها در حقیقت نشان دهنده مواد مفیدی اند که کودکان دریک تغذیه سالم به آنها نیاز دارند .مصرف این مواد مفید توسط کودکان موجب می شوددرآینده از سلامت بیشتری برخوردار باشند وآهنگ رشد مناسبی در پیش گیرند.همچنین مصرف میوه ها وسبزیهای تازه مقاومت بدن آنها رادر برابربسیاری ازبیماریها افزایش می دهد .متاسفانه این روزها ,اغلب,موادفراوری شده وحاوی افزودنیهای مختلف, میان وعده ها وغذای اصلی کودکان راتشکیل می دهند. استفاده بچه ها ازموادی مانند پفک ,چیپس وشکلات های مختلف,بیش از رساندن فایده ای به آنها ,زمینه مشکلات عدیده ی بعدی ,ازقبیل:پوسیدگی های وسیع دندانهاوفقر مواد مورد نیازبدن آنها رافراهم میکند .مصرف غذاهای فراوری شده وپرچرب ,احتمال ابتلای کودکان به بیماری های قلبی ,دیابت وبیماری های خطرناک دیگری ازقبیل انواع سرطان ها را,دربزرگسالی ,تاحد قابل توجهی افزایش می دهد . امارژیم های غذایی وعادات تغذیه ای ,اغلب اکتسابی اند وآنچه برای کودکان در دوران کودکی مهیا می شود ,درواقع زمینه سازنحوه ی تغذیه ی آنها درسالهای آتی وبزرگسالی است .از این رو اطلاع رسانی وآموزش خانواده ها ازهمان ابتدای تشکیل یک خانواده جوان ,در ایجاد عادت غذایی صحیح در اجتماع ,نقش بسزایی دارد .در اینجاست که میتوان این عادت اجتماعی راکه به نوعی عادت تغذیه ای فرهنگی تبدیل شده است,اصلاح کرد مصرف چندوعده سبزی ومیوه تازه در روز, ازدوران کودکی ,میتواند بنیانگذار سلامت فرد درتمام طول عمر باشد.اما باید اعتراف کرد که وادار کردن کودکان به خوردن میوه هاوسبزیها به جای این همه خوراکی های شوروشیرین که درسوپرمارکت ها وخانه ها در دسترس آنها قرار دارند,کار دشواری است .پیش ازهرچیز والدین باید بدانند که پافشاری درجایگزین کردن این مواد با خوراکی های مفید,موثرترین روش است ودر سنین اولیه باید فقط مواد غذایی سالم ومیوه ها وسبزی های تازه را دراختیار آنها قرار داد تا به تدریج به این طعم ها عادت کنند .یک روش دیگر,جذاب ساختن غذاهای مفید با استفاده از رنگ های زنده وشاداب سبزی هاومیوه های گوناگون است .خوشبختانه در میان نعمت های فراوان الهی ,رنگ های گوناگون وبی شماری رامی توان یافت که اغلب برای جذاب ترکردن غذاهای کودکان سودمندند .درزیر پیشنهادهایی برای تامبن رنگهای گوناگون را ملاحظه می کنید که می توانند در تهیه ی غذایی اشتها آور وسالم برای کودکان مفید باشند .

کدام مواد برای چه رنگی؟

بنفش

غذاهایی که درگروه بنفش می گنجند ,ازخواص ضد سرطان برخوردارند.  این مواد حاوی آنتی اکسیدانهای بسیار قوی اندکه علاوه برممانعت ازابتلا به سرطان ها ,مانع پیری سلول های بدن شده ,طراوت وجوانی را طولا نی تر میکنند .ازخوراکیهای این گروه میتوان به لبو کلم قرمز ,بادنجان ,آلوسیاه ,کشمش ها ,شاه توت وانگور اشاره کرد.

قرمز

مواد شیمیایی گیاهی که موجب بروز رنگ قرمز دربعضی سبزیها ومیوه ها میشوند ,برای سلامت قلب ودستگاه دفع ادرار مفیدند.این مواد خطرابتلا به برخی ازسرطان راکاهش داده ,عملکرد حافظه راتقویت میکنند .بعضی ازاین خوراکی ها عبارتنداز:پیازقرمز ,انواع فلفل قرمز ,گوجه فرنگی ,آلبالو,گیلاس توت فرنگی,ریواس ,سیب وهندوانه .

زرد ونارنجی

خوراکی های زرد ونارنجی سرشار از آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین ث اند.آنها حاوی دوگروه مواد شیمیایی گیاهی به نام های کارتنوییدها وبیوفلاونیدها هستند که تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن اند واحتمال ابتلا به سرطان هارا نیز کاهش میدهند .این گروه ازسبزی ها ومیوه ها برای قلب وسیستم بینایی نیز مفیداند .ازخوراکی های زرد ونارنجی میتوان به کدو حلوایی ,هویج فلفل دلمه ای زرد ,ذرت ,گلابی,آناناس,خربزه ,لیمو,سیب ,انبه ,آلو زرد وهلو اشاره کرد.

 

 

رنگهای درخشان میوه هاوسبزیهادرحقیقت نشان دهنده ی موادمفیدی اندکه کودکان دریک تغذیه سالم به آنهانیازدارند.مصرف این موادمفیدتوسط کودکان موجب میشود درآینده ازسلامت بیشتری برخوردار باشندوآهنگ رشد مناسبی در پیش گیرند.