حمل ونقل

ضرورت راه اندازی خطوط مسافری از استان سیستان و بلوچستان به افغانستان و پاکستان

خراسان - مورخ چهارشنبه 1389/11/20 شماره انتشار 17768
نویسنده: زاهدان- رهدار

 

با توجه به هم جوار بودن سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان و داشتن حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی با این دو کشور و تردد مرزی قانونی پس از اقدامات امنیتی و کنترل مرزها ضرورت راه اندازی خطوط مسافری بین ایران- پاکستان و ایران- افغانستان بیش از پیش می باشد.افزایش تردد مرزی قانونی از افغانستان یکی از دلایل توجه مسئولان استان و کشور به این مقوله می باشد. مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان آمار تردد مسافر را در پایانه مرزی میرجاوه در ۹ ماه اول سال ۸۸، ۱۸۳ هزار و ۱۵۴ نفر اعلام می کند و می افزاید: این آمار در ۹ ماهه اول سال جاری به ۲۶ هزار و ۳۶۵ نفر افزایش یافته که رشد ۴۳ درصدی را نشان می دهد. «علیرضا مجرد» می افزاید: تردد مسافر در پایانه مرزی میلک هم در ۹ ماه اول سال ۸۸، ۳۰ هزار و ۴۵۰ نفر بوده که این آمار در ۹ ماه اول سال جاری به ۴۵ هزار و ۶۵۲ نفر افزایش یافته است و رشدی حدود ۷۸ درصد نشان می دهد.مدیرکل حمل و نقل و پایانه درخصوص راه اندازی خطوط مسافری می گوید: قرارداد جابجایی مسافر باید استفاده شود. «خسروی» می افزاید: ترانزیت مسافر از خاک جمهوری اسلامی ایران یک قابلیت است که می توان زائران پاکستانی و افغانستانی را از مسیر زمینی به عتبات عالیات، عراق و سوریه و حتی عربستان و مکه معظمه انتقال داد.یکی از ایرانیان مقیم پاکستان که در مسیر ایران- پاکستان و کراچی تردد می کند می گوید: مسافرت از زاهدان به میرجاوه و پایانه مرزی میرجاوه و... مشکلاتی دارد که گاه انگیزه و علاقه مندی را به این سفرها کم می کند. «شجاعی» می افزاید: در صورت راه اندازی خط مسافری در این مسیر ما هم برنامه ریزی می کنیم و تردد راحت می شود که علاوه بر درآمدزایی برای شرکت های مسافری، برای مسافران هم رفاه در پی دارد.مسافران پاکستانی با وسایل عمومی تا شهر تفتان پاکستان سفر می کنند و از آنجا تا مرز مشکلاتی دارند و هنگام ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران نیز باید مدتی منتظر وسیله نقلیه باشند تا به زاهدان منتقل شوند. وی می افزاید: در صورت ایجاد یک خط مسافری نقل و انتقال مسافر از مبدا به مقصد معین با صورت وضعیت انجام می شود و مسافر اتوبوس در بین راه نمی تواند از اتوبوس یا گروه جدا شود. از این رو ورود و خروج مسافر منظم تر و هدفمندتر می شود.از ایران به افغانستان و پاکستان و به عکس بین دو شرکت مسافربری میهن تور آریا و ایران پیما امید با شرکت های مسافربری کابل کاروان و نعیمی افغانستان قرارداد حمل و نقل منظم مسافر بین شهرهای هرات- کابل -زرنج افغانستان و زاهدان منعقد شده و از سال ۸۷ فعال می باشد که در ۹ ماه اول سال جاری ۲۲ هزار و ۵۶۴ نفر را با ۶۴۵ دستگاه اتوبوس جابه جا کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۰ هزار و ۴۰۳ نفر با استفاده از ۶۳۶ دستگاه اتوبوس جابه جا شدند، رشد یک درصدی را نشان می دهد.مجرد آمار انتقال مسافر را از پایانه میلک در ۹ ماه اول سال ۸۸، ۲۷ هزار و ۶۶۹ نفر عنوان کرد که با هزار و ۸۱۷ دستگاه اتوبوس سفر کردند.وی افزود: این آمار در مدت مشابه سال جاری به ۷۵۲ نفر کاهش یافت که این افراد با ۲۲ دستگاه اتوبوس سفر کردند.یکی از مسئولان شرکت مسافربری ایران پیما امید زاهدان که طرف شرکت افغانستانی می باشد، از قطع حدود ۵ تا ۶ ماهه این خط مسافری صحبت می کند. «غلامی پور» می افزاید: مدتی اتوبوس های افغانی در این مسیر تردد می کردند که تعداد آن ها ۱۳ دستگاه بود، ولی فعلا آن ها هم فعالیتی ندارند. هرچند از این خطوط مسافری استقبال هم می شود.یک کارشناس امور حمل و نقل در این باره می گوید: استان با توجه به قرار داشتن در دو کریدور شمال- جنوب و غرب- شرق شرایط مناسبی برای جابه جایی مسافر دارد که از این توانمندی با توجه به این موارد و وجود مرز طولانی با دو کشور افغانستان و پاکستان، شرایط فرهنگی و اقتصادی و مناسبات فرهنگی و قومی و مسافرت مرزنشینان برای دیدار اقوام و آشنایان در آن سوی مرز انجام می شود.از طرفی مسافرت قانونمند از مرز، راه اندازی خطوط مسافری از شهرهای افغانستان و پاکستان به شهرهای هدف ایران که گاهی اهداف تجاری و گاهی اهداف زیارتی دارد امری ضروری می باشد که می تواند تا حدودی به برقراری هرچه بیشتر امنیت کمک کند علاوه بر این درآمدزایی هم برای شرکت های مسافری دارد و از طرفی موجب افزایش رفاه حال مسافران نیز می شود.