توسعه بنادر جنوب شرق راهکار خروج سیستان و بلوچستان از بن بست توسعه

توسعه بنادر جنوب شرق راهکار خروج سیستان و بلوچستان از بن بست توسعه

خراسان - مورخ دوشنبه 1389/04/14 شماره انتشار 17591

 

سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از بزرگ ترین استان های کشور با وجود دسترسی به آب های آزاد و هم مرز بودن با دو کشور همسایه، پاکستان و افغانستان به دلیل محروم بودن از زیرساخت ها، امکانات و سرمایه گذاری های مناسب در بن بست توسعه قرار دارد و این در حالی است که توسعه بندر شهید بهشتی در جنوب این استان می تواند باعث رونق اقتصادی و قرار گرفتن این استان در مسیر توسعه شود.بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار، ۲ بندر مهم جنوب شرق کشور محسوب می شود که زمینه احداث آن ها به قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد و با توجه به دسترسی به آب های آزاد بین المللی و شیب مناسب این بنادر نسبت به دریا، می تواند به بنادر بزرگ کشور تبدیل شود.

یکی از کارشناسان اقتصاد و بنادر سیستان و بلوچستان در همین راستا اظهار داشت: با ایجاد زمینه های مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد اسکله های نوین و افزایش عمق پای اسکله ها برای پهلوگیری کشتی های بزرگ و غول پیکر با ظرفیت وتناژ بالا می توان زمینه ترانزیت و حمل و نقل را از طریق بنادر این استان با توجه به دسترسی به آب های آزاد فراهم کرد. «تمندرو» افزود: با توجه به آن که امروزه بیش از ۸۰ درصد جابه جایی و حمل و نقل کالاها از طریق دریا انجام می گیرد نیاز است که به زیرساخت های لازم این بنادر هم توجه داشت چرا که پس از گذشت سال ها، با ایجاد موج شکن های لازم در بندر شهید بهشتی و یا ایجاد انبارهای کانتینری و سکوهای تخلیه بار تازه قدم هایی نوین در جهت توسعه برداشته شده است. وی بندر شهید بهشتی را عامل توسعه مناسب در صورت ایجاد زیرساخت های واقعی و مناسب دانست و گفت: اگر بتوان بر مشکلاتی مانند سکوها و انبارهای تخلیه بار فائق آمد می توان اقتصاد سیستان و بلوچستان را دگرگون ساخت چرا که در کنار مباحث ترانزیت و حمل و نقل دریایی و رونق تجارت و بازرگانی در سیستان و بلوچستان بسیاری از مشاغل دائمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این استان ایجاد خواهد شد. یکی از تجار و بازرگانان کشور که به کار ترانزیت و ورود و خروج کالا اشتغال دارد در سفر به این استان گفت: وجود مرزهای خاکی گسترده، می تواند زمینه مناسبی برای ترانزیت کالا در سیستان و بلوچستان باشد اما وجود پدیده ای به نام قاچاق کالا امنیت و مباحثی چون گارانتی و خدمات پس از فروش را دچار مشکل کرده است و بسیاری از تجار حاضر به ورود کالاهای خود از این استان نیستند.

«طیاری» اظهار داشت: اگر بنادر این استان راه اندازی می شد می توانست هر چه سریع تر رونق اقتصادی را برای منطقه به همراه داشته باشد و تجارت دریایی را زمینه ساز تجارت صحیح و درست ترانزیت و بازرگانی در سیستان و بلوچستان کند. وی افزود: بنادر چابهار به ویژه بندر شهید بهشتی قابلیت و ظرفیت بسیار بالایی برای ترانزیت کالا دارد اما فاقد زیرساخت های لازم است که مسئولان باید در کنار مسئله قطار و حمل و نقل ریلی، برای انتقال کالا به ایجاد هر چه سریع تر اسکله های مناسب این استان هم توجه کنند.

مدیرکل بنادر و کشتی رانی سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت این بنادر برای استان گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در حال حاضر در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار ۵/۲ میلیون تن است که تا سال ۱۳۹۱ به بیش از ۶ میلیون تن افزایش خواهد داشت و بر اساس برنامه توسعه ای آن تا سال ۱۴۰۹ ظرفیت این بنادر به ۲۰ میلیون تن افزایش می یابد. «رضوانی» اظهار داشت: احداث بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد که در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی با احداث اسکله های سریع النصب، خدمات فراوانی به کشور انجام گرفت و پس از آن لزوم توجه بیشتر به این بنادر احساس شد. وی خاطرنشان ساخت: در سال های گذشته با انجام لای روبی های لازم و انتقال گونه های منحصر به فرد مرجانی و دریایی به نقاط دیگری که با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شده بود زمینه افزایش طول و همچنین عمق پای این اسکله ها به ۱۷ متر برای پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن فراهم شده است. وی اضافه کرد: ایجاد موج شکن و حوضچه آرام برای پهلوگیری کشتی ها در آن سوی موج شکن در فصل مونسون که ارتفاع آن گاه به ۷ متر هم می رسد از جمله اقداماتی است که می تواند باعث رونق این اسکله شود.یکی از کارشناسان اقتصادی نیز درباره توسعه و اهمیت این بنادر برای سیستان و بلوچستان گفت: این بنادر از ظرفیت های توسعه ای منطقه و نقطه قابل اتکا برای کشور در کار صادرات و واردات برخوردار است. «منصور شکوری مقدم» افزود: با توجه به آن که از طریق کشتی های ترانزیتی می توان حجم زیادی کالا را با قیمت تمام شده بسیار مناسب در بازه زمانی مشخص انتقال داد و جابه جا کرد استفاده از حمل و نقل دریایی برای کشورها و تجار و بازرگانان آن ها صرفه اقتصادی بالایی دارد که تمایل تجار و بازرگانان نیز به همین سمت است. بنابراین باید از این ظرفیت موجود در استان به درستی استفاده شود. وی توسعه سیستان و بلوچستان را در ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیتی مناسب و ایجاد زمینه های سرمایه گذاری را لازم دانست و گفت: این استان می تواند یک قابلیت بالقوه در امر حمل و نقل کالا برای کشور باشد.

 

/ 0 نظر / 21 بازدید